Reklamaatio-ohjeet


Hajosivatko kenkäsi tai tuliko niihin jokin muu vika?

Materiaali- ja virhevastuu on lähtökohtaisesti 6kk. Virhevastuu on voimassa, mikäli tuotetta on käytetty siihen tarkoitukseen mihin se on tarkoitettu ja sitä on hoidettu asianmukaisesti. Mikäli tuotetta on käytetty muutoin, kun mihin se on tarkoitettu, vastuu raukeaa. (Korkkarit jalassa ei siis parane mennä rakennustyömaalle tai vaeltamaan)

Reklamoi tuote heti, kun ongelma ilmenee. (Maahantuojan päätyyn on todella vaikea todentaa, että tuote on hajonnut viikon päästä käyttöönotosta, jos asiasta kerrotaan myyjätaholle vuoden päästä) 

Halutessasi voit konsultoida suutarilta esimerkiksi vetoketjun tai muun korjaustoimenpiteen hintaa etukäteen, mutta reklamoi tuote ennen kuin jätät sen suutarin korjattavaksi.

Saat muotoilla reklamaatiosi haluamallasi tavalla, mutta siitä pitäisi löytyä seuraavat tiedot:

  • Mikä tuote
  • Koko
  • Ostopäivä 
  • Lyhyt selostus, mikä vikana 
  • Yleiskuva tuotteesta
  • Kuva/Kuvat ongelmakohdasta, jos mahdollista 
  • (Kuitti, jos tallessa)

Asiakkaan ei tarvitse tietää hankkimastaan tuotteesta joka ikistä tuotenumeroa myöten kaikkea, reklamaation eteenpäin laittava työntekijä selvittää kyllä tarvittaessa tiedot Kenkämaailman päässä, jotta reklamaatio saadaan meiltä eteenpäin maahantuojalle. Pitkälle päästään jo sillä, että meillä on tuotteen koko, ongelmakuvaus ja selkeä kuva tuotteesta. 

Mikäli olet jostakin reklamaatioon liittyvästä asiasta epävarma, niin kysy ihmeessä, me autetaan!

Esimerkki:
"Hei, ostin Nönönöö-kengät koossa 40 heinäkuun alussa ja niistä hajosi vetoketju joulukuun ensimmäisellä viikolla. Liitteenä kuva kengästä ja toinen kuva hajonneesta vetoketjusta. Miten toimitaan?"

Tuotteesta ja siinä ilmenneestä viasta riippuen maahantuojan päädystä voidaan kehottaa konsultoimaan suutaria korjaustoimenpiteen suhteen (esimerkiksi vetoketjun vaihdot, pienet tikkauksen purkautumiset yms) Reklamoidun tuotteen etukäteen sovitut suutarikulut korvataan asiakkaalle kuittia vastaan.